måndag 2 mars 2009

Högläsningstips

Jag, Vicky, Anna-Karin och Annalena träffades i söndags på Schmäck och saknade er andra.

Vi skriver/har redan skrivit om våra Jane Austen. Däremot pratade vi högläsningböcker och kanske glömde jag någon, då får ni komplettera, okej? Anna-Karin hade också med sig filmtips för skolan- de kommer i ett eget inlägg.

Hedman, Annalena: jag som läst (nästan hela) kan varmt rekommendera en bok som man som vuxen också kommer att ha stor behållning av att läsa. Rolig och underfundig, med de mest igenkännande biblioteksvärldsskildringarna ever, jag lovar! Utkommer våren 2010, vi får ge oss till tåls. (Och grattis Annalena till det nya jobbet, vi är så glada över att vi kommer att få träffa dig oftare än idag!)

Bergquist, Milena: Modiga Millan, Mycket mera Millan, Millans äventyr
Jag har inte läst dem, men både Vicky och Annalena rekommenderar dem varmt- roliga och utspelar sig i Norrland.



Östlund, Helena: Joy och önskeburken, Joy och snigelriket
Dessa har jag läst för min femåring! Jag frustade spott på boksidorna när jag fnissade och Ingrid (min dotter) fick lov att stryka av det med pyjamasärmen och be mig skärpa mig så att jag kunde läsa ordentligt. Joy går i skolan och berättar om högt och lågt, vänner och ovänner och om sin fantastiskt galna familj. Hennes pappa (som är svart och som svettas mycket) och hennes mamma (konstnär och krokimodell), sina småsyskon (som är chokladbruna, vilket inte Joy är) och om grannar som skriver hatbrev till Joys familj som valde att måla sitt trädgårdsskjul himmelsblått istället för samma färg som alla andra.

1 kommentar:

Annalena sa...

Ja - jippi för mitt nya jobb! Och tack! :)