torsdag 19 mars 2009

Sagan om klanen Otori

Min moster Åsa älskar böcker och filmer om dynastier och Kina. Jag kommenterade på hennes mat- och filmbogg hennes senast sedda film (fö Flying Daggers, Kina under Tang-dynastin):

Du borde också läsa böckerna av Lian Hearn, de finns i pocket, om en familj i Japans medeltid: "Sagan om klanen Otori".

Den var helt fantastisk och jag har just läst sista delen som de facto fick mig att genast ställa mig på kö på bibblan för att få läsa första delen igen: den är nämligen skriven i en cirkel av tid och där sista boken slutar, tar den första vid:

1) Över näktergalens golv
2) På kudde av gräs
3) Under lysande måne
4) Vid hägerns skarpa skri
5) Och himlens vida väv (sista eller första alltså)

PS.
Personligen tycker jag att många fler vuxna borde närma sig ungdomsböckerna. Det finns ett mellanland ungdom - vuxen där gränsen är så flytande, och till detta ingenmans-läsland hör just denna bokserie. Lästekniskt krävande, tjocka, i pocket med liten text, men så oerhörda i sin litterära kvalitet att de matchar alla, oavsett ålder.

Sista delen i Sagan om klanen Otori: Och himlens vida väv

Prequel - utspelar sig före originalet. Prequelen är alltså en efterföljare i verkligheten, men en föregångare i fiktionen. Ordet är ett nyord och är en sammansättning av det latinska prefixet pre- (före, innan) och det engelska ordet sequel. Källa: Wikipedia

Inga kommentarer: