onsdag 11 mars 2009

Låt den rätte komma in




Som den skräckälskande bibliotekarien i sällskapet måste jag förstås skriva lite om den omtalade filmen "Låt den rätte komma in"!

Ni som har läst Johan Ajvide Lindqvists böcker förstår med vilken spänning jag väntade på filmpremiären - skulle filmen motsvara boken?

Man ska ju egentligen inte jämföra boken med filmen, för då blir man ofta besviken (mina erfarenheter).

Men....filmen är helt fantastisk! Det kan ha att göra med att Ajvide även har skrivit manus till filmen och den står helt i klass med boken.

I början av filmen är det alldeles tyst, bioduken är svart och plötsligt ser vi ett stilla snöfall. Sedan kommer förtexterna. Inledningen är magisk och anger temat i filmen : ensamhet och utsatthet. Eli är såklart en vampyr, men framför allt ensam. Oskar, den 12-årige pojken som är mobbad i skolan, är också ensam. Och alla andra personligheter är också ensamma på sina vis - allt utspelat i ett vintertäckt Blackeberg.
Som skräckfilm är den inte SÅ skrämmande, men som film helt underbar! Och vemodig.


För att få en klassisk skräckkänsla rekommenderar jag hans övriga böcker; "Hanteringen av de odöda", "Människohamn" och novellsamlingen "Pappersväggar".
Snart kommer även filmatiseringen av "Hanteringen av de odöda" och ni kan räkna med att jag är en av de första som ser den på bio :)


Anna-Karin

1 kommentar:

Vicky sa...

Hanteringen av odöda kanske vi kan gå på tillsammans med bokgänget. Vi kan ju byta nån bokträff mot en biokväll.