måndag 30 mars 2009

Tam - tiggarpojken av Jo Salmson

Det här gillar jag - fast jag är vuxen (nåja - vuxen och vuxen). Klassperspektiv och drakar i en lättläst fantasy för unga läsare. När jag ser bilden av berget där fem ringmurar skiljer invånarna åt - där kungen bor på toppen och de fattiga längst ned så ser jag en gammal tavla som jag har nånstans i gömmorna med de olika klasserna fördelade i en pyramid. Nog så aktuellt då jag menar att klassamhället fortfarande finns - även om klassbenämningarna förändrats. Tillbaka till Tam som är en fattig föräldralös tiggarpojke som drömmer om ett annat liv och mest om att bli drakryttare när han om kvällarna ser landets åtta drakar flyga in innanför den översta ringmuren.

Det är en förändringens tid - på många sätt. Vintern närmar sig och Tam måste försöka hitta något att försörja sig på för att få ihop till brödfödan. Men han både plågas och lockas av en inre röst som lockar till något annat ......


Härliga mangaliknande bilder av Åsa Ekström. Den här boken kommer ungarna att gilla och vad passar bättre på ett drakbibliotek som vårt om inte den här spännande första delen som lovar en spännande fortsättning.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Man är inte yngre än vad man gör sig... Eller var det äldre?

Annalena sa...

Jag har just läst den (lagom för en bussresa från jobbet) och håller med - denna kommer jag att rekommendera!