onsdag 4 februari 2009

Jag tänkte göra ett tillägg till föregående bloggare. Vi som blev kvar på slutet tänkte också att vi skulle byta dag för nästa träff till söndag istället för fredag!? 1/3 kl. 15.00.

Dagarna rinner iväg och jag har ju ännu inte redogjort för en av mina gamla favoriter bland läsupplevelser, en avdammad sådan i pocketversion som nästan har fallit sönder. Många rusade iväg precis som jag och köpte boken efter att ha fängslats av filmen "Varats olidliga lätthet" som kom...var det i början på 90-talet (?) med oemotståndlige Daniel Day Lewis i en av huvudrollerna. Boken har jag läst om både en och två och tre gånger (minns inte riktigt hur många gånger). Det är egentligen ganska mångbottnad filosofisk/politisk berättelse som även tar upp stora teman som kärlek och livets förgänglighet. Den utspelar sig under Pragvåren 1968 under Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien. Boken är tidlös och fortfarande aktuell för den som befinner sig i grubblerier om livet, tiden och kärleken. Åh vad jag vill se filmen igen!
I övrigt vill jag läsa Northanger Abbey av Austen till nästa gång

Inga kommentarer: