söndag 28 februari 2010

Lo Fridlyst av Minna Lindeberg och Linda Bondestam


Oh, vad jag blir lycklig när jag får hålla en bra bilderbok i min hand. Lo Fridlyst är precis en sådan bok som får det att spralla till inuti mig. Genast måste jag ringa barnbarnens pappa och säga: Läs den för mina älsklingar!


Lo är en liten missförstådd strulunge på Ugglans nattdagis. Han har vassa tänder och är lite farligt bråkig så han skrämmer de andra barnen. Man får hålla sig lite på avstånd. Men snart förstår vi - och barnen - särskilt lille Edvin -att Lo också är en mjuk och varm och kännande liten krabat. Det förstår också Gittan Uggla. Hon är klok och en viktig vuxen i denna dråpliga och träffsäkra skildring om konflikter mellan barn.


På kvällen samlas de övernattande småttingarna runt elden och filosoferar över alltings storhet. "Vad är det man ser när man blundar? undrar Conny. Är det samma mörker som finns i rymden kring stjärnorna?" Lite rädda undrar de om de kommer att hitta hem i mörkret. Men Lo bedyrar att han både skall skydda sina vänner och vakta elden. Med stor ömhet har Minna Lindberg skrivit text och Linda Bondestam illustrerat med ett bildspråk som breder ut sig över sidorna med krumsprång och färg. Deras förra bok - I en grop i Kalahari - var lika ljuvlig. Mer böcker önskas av detta par!




Inga kommentarer: