fredag 5 mars 2010

Småbarnsböcker

Jag har en 2-åring och en 4-åring här hemma som precis börjat upptäcka det här med böcker och läsning. 4-åringen har väll varit intresserad ett tag men 2-åringen har blivit som tokig i böcker på sista tiden. Därför tänkte jag tipsa er som har barn i samma ålder om mina barns favoriter.

Barbro Lindgrens underbara böcker om Max är min minstings absoluta favoriter. Särskilt Max kaka som är en spännande liten historia om när hunden tar Max kaka som han sitter och mumsar på. Språket är barnets eget, korthuggna meningar på två till tre ord och Eva Erikssons bilder är otroligt utrycksfulla och kompletterar texten med känslor och upplevelser. Denna bok har gjort att min son säger "Max kaka" så fort han vill läsa en bok oberoende av vilken bok det verkligen är. Jag överdriver inte om jag säger att vi läst den minst hundra gånger. Min egen favorit-Max-bok är Max Dockvagn som handlar om hur Max försöker köra så mycket leksaker som möjligt i sin dockvagn. Det bästa är den avslutande knorren där kakan plötsligt är försvunnen.


Olof och Lena Landström har också skrivit många bra böcker som båda mina småpojkar gillar. Just nu är det Nisses nya mössa som vi läser mest men det finns flera böcker om Nisses samt även böckerna om fåren Bu och Bä. Nisses nya mössa handlar om när Nisse får en mössa med skärm av sin mamma. Han är omåttligt stolt över denna mössa. När det plötsligt börjar ösregna och skärmen blir alldeles mjuk så han inget ser är det nära tragedi. Då är det så skönt att mamma klarar skivan och mössan blir nästan bättre än förut.

Min 4-åring har fått gå med i Kråkes bokklubb och det var ett lyft för honom. Nu vill han inte läsa något annat än Kråkeböcker. Det är förskolläraren Marie Bosson Rydell som har skrivit dessa, nästan överpedagogiska, böcker om Kråke och hans småsyskon Elsa och Lovisa. Den första heter såklart Kråkes förskola och handlar om när Kråkes minsta lillasyster ska börja på förskolan. Jag gillar dem för att de är så genomtänkta ur genusperspektiv. Det är inte så vanligt. Dessutom älskar min 4-åring dem.
När man läst alla Kråkeböcker får jag faktiskt läsa två andra också. Den första är min personliga favorit av 4-åringens böcker och ett fynd från senaste bokmässan. Det är Sylviane Donnio och Dorothée de Monfreids Jag vill hellre äta ett barn. Ett otroligt rolig berättelse om krokodilen Akilles som ledsnar på att bara äta bananer, han vill äta ett barn. Föräldrarna blir mot förmodan förtvivlade och försöker på alla sätt få honom att äta något annat. Första gången skrattade jag nästan så jag grät när jag läste den här och sedan har jag använt den i flera sagostunder. Den brukar vara uppskattad av flera än mig.

Den andra boken är Werner Holzwarth och Wolf Erlbruchs Det var det fräckaste.
Detta är också en kul bok om en mullvad som får bajs i huvudet. Det gör honom naturligtvis mycket upprörd och eftersom han är så närsynt såg han inte vem det var. Därför ger han sig ut på jakt efter den skyldige. Mycket rolig för små barn i bajsåldern och även denna har jag använt på flera sagostunder.

En bok som båda två gillar är boken Traktorer av Paul Stickland. Den är som en pekbok med bilder på olika typer av traktorer med lite text om vad de gör och vilka maskiner man kan koppla på. Den gillar de att sitta och titta i utan mig vilket kan vara skönt strax innan de ska sova.

Pop och pappa klär på sig av Bosse Löthén och Erika Kovanen är också en jätterolig bok på rim, vilket gör den extra rolig. Pop och pappa ska ta på sig och gå ut och rimmar om vart olika klädesplagg skall vara. Efter att ha läst den här en gång fick jag sedan höra "vart har man kalsippen, på nästippen, är du inte vaken, den har man ju om baken" hela kvällen. En mycket uppskattad bok som 4-åringen fick på bokkalas på biblioteket i höstas. Han är otroligt stolt över att ha fått en egen bok.

Sist men inte minst tar jag med Mamma Mu gungar som helt otippat blev favoritjulklappen i hård konkurrens med traktorer, bilar och kläder. Med hjälp av sin gode vän Kråkan hänger Mamma Mu upp en gunga i skogen som hon lär sig gunga på. Mitt i allt gungande dyker bonden upp på sin traktor så det blir huvuddyk in bakom ett träd. Mycket spänning av Jujja och Tomas Wieslander och fantastiskt roliga bilder av Sven Nordqvist.












Inga kommentarer: