måndag 15 mars 2010

Odöd, blek och hungrig - vampyren i bok och film



Alltså. Jag är kanske inte rätt person att uttala mig då jag mest läst ungdomsböcker med vampyrtema. Men just nu läser jag en frejdig bok om vampyrer i fiktionen, av Nils Ahnland. Utgiven på BTJ Förlag och alldeles säkert med målgrupp bibliotekarier (författaren är själv bibliotekarie), även om det på baksidestexten står att läsa: "tänkt för alla - inte minst ungdomar - som har en djupgående kärlek till, eller fascination inför vampyren och det denne representerar".

Hmm... Kanske passar jag in där? I vilket fall är den rolig och underhållande och absolut lättläst. Den inleds med en (Heltäckande? Vad vet jag om det, den känns gedigen i alla fall.) genomgång av vampyrism i alla tider och många kulturer (mytologi, folktro). Sedan blir det vampyrlitteratur och film, de största och de bästa i sitt slag. Där kan man bläddra fritt, mellan egna favoriter.

Och grejen är den, trots att jag långt ifrån sett/läst allt detta, så "vet" man ju lite om vampyrer utan att ha forskat i ämnet, och det är roligt att plötsligt "förstå" en del om tanken bakom vampyren som figur och vampyren som lockelse. Jag läser den just nu för att få uppslag till det där seminariet om vampyrer på Littfest, och kanske jag känner att jag måste fundera lite till eftersom det mesta i denna bok är riktat mot en mer vuxen läsekrets. Men den är välskriven och rolig som sagt, och definitivt att rekommendera. (En intressant aspekt i boken är hur författaren återkommer till hur rumsrent det är att läsa skräck öht, och såklart även denna undergenre. Ja! Det är okej att läsa! Kom ut ur garderoben med era tummade böcker!)

Synd bara att den är så eländigt dyr i inköp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har köpt den. Skickade den till SB idag faktiskt. Det är en pärla. Och snygg! Vicky