måndag 23 juni 2008

Chick lit

Jag har inte läst så mycket utländsk chick lit, bara svensk á la Denise Rudberg. Den är helt okej som tillfällig underhållning men lämnar ju inga bestående intryck. Jag blev väldigt irriterad på den attityd till saker som speglas eftersom hon skriver utifrån överklassen. Det är inget konstigt att köpa en kjol för flera tusen som du sedan bara använder ett par gånger för det är du värd. Jag tänker bara på vilken ångest jag skulle fått som tonåring då jag INTE fick kläder för flera tusen. Hur blir världsbilden om man bara läser sånt som ungdom eller har man bra verklighetsuppfattning och ser det bara som flykt från verkligheten? Jag vet inte. Det är väll olika från person till person. Själv läste jag Jackie Collins och hon ger väll inte heller någon vidare verklighetsuppfattning men det var skönt att fly en stund.

1 kommentar:

Jenny sa...

just detta tycker jag är lite läskigt: en utbredd acceptans över att spendera alla dessa pengar på ett designat föremål, i dessa böcker då kläder. navelskådning, egocentriskhet. vad hade man kunnat förbättra på annat ställe med samma pengar? det känns som sagt yta och jag har faktiskt Denise Rudbergs nya ungdomsbok (vet inte om det är den nyaste, det är Tillsammans som kommit i pocket) men då jag läst om henne och läst om andra böcker med temat: "De är som vanliga människor de rika, det finns både snälla och dumma, det måste vi förstå" så känner jag mig inte ett dugg sugen på att öppna boken ifråga...