lördag 10 april 2010

Littfest i Umeå dag 2


Succè! Ja, så kan man nog sammanfatta dessa två litteraturfestdagar 2010. Ett sådant mingel det var idag med all ledig allmänhet. Det märktes direkt att kulturfolket var uppblandat med övriga umebor vilket känns så bra!

Jag ser fram emot hur littfesten skall växa till en folkfest och en manifestation för litteraturer i många år framöver och inte med ett stopp vid 2014. Kultur kommer alltid att behövas - det är andlig hälsa!

Idag började jag morgonen efter att springande i sista sekunden hinna med bussen och pustande slå mig ner inse att jag glömt katten utelåst på balkongen. Panik! Men som tur var så finns en dotter på gångavstånd med extranyckel - så hon räddade situationen. Tack Lii! Nu kunde jag ge mig hän till dagens fröjder.

Jag missade tyvärr Yvonne Hirdman live som berättade om sin bok Den röda grevinnan men föreläsningen kunde ses på storbildsskärm. Hon har skrivit en bok om sin mor - ett fantastiskt spännande kvinnoöde som även sammanfaller med Europas historia mellan krigen. Föreläsningen kommer förhoppningsvis att kunnas ses på Littfestens hemsida en kortare tid. Själv tar jag tillfället i akt att lyssna på henne på Pilgatan den 21 april - men då skall hon berätta om Alva Myrdal.

Sen hade man kastat om programmet så istället för att lyssna om författarbyn Hjoggböle (där jag ju har släkt) så fick jag i stället höra om Torgny Lindgrens Raggsjö. Är det inte fantastiskt med denna del av Västerbotten - det fullkomligt kryllar av författare i byarna runt Burträsk.

Om litteraturkritiken kunde man höra en debatt före lunch. Ingalill Mosander (känd från Gomorron Sverige där hon tipsar om böcker), vk:s kulturredaktör Sara Meidell, bloggaren Béatrice Karjalainen och Katarina Mazetti samtalade. Bör kritiken fokusera mer på text än på själva författaren? Är kritik detsamma som tyckande? Får man tycka vad man vill? Har nya kommunikations- och informationsmedia öppnat mer för allmänhetens åsikter om litteratur? Tar folket över kulturarenan? Skapar nedskärningar inom pressen mindre bredd på kultursidorna? Ja, det var många stora frågor som avhandlades och inte vet jag om jag fick några svar som var att bita i.

Katarina satt som företrädare för författarna förstås och det var ju något uppfriskande i en annars rätt lamslagen debatt. Det hettade till något. Det är ju alltid spännande med diskussioner om finkultur visavi den folkliga (läs lägre) kulturen. Själv tycker jag om att läsa både litteraturkritik i de stora drakarna OCH bloggar. Litteratur bör sättas i sin tid och sitt sammanhang om man vill förstå den rätt men den bör också läsas för lust just här och nu. När man jobbar med böcker dagligen behövs bägge infallsvinklarna.

Efter lunch satt jag för min andra förening - Krumelur. En skön timme med återigen flera goda möten och samtal. Det är det bästa med att sitta vid ett bokbord under en sådan här tilldragelse. Man sitter där stilla och folk kommer fram, vi byter några ord, allmänt eller mer intellektuellt, och så dyker nästa upp.

Dagen avslutade jag med dagens bästa föreläsning. Erik Jonsson berättade om författaren Elfrid Berggren, som svårt sjuk på Österåsens sanatorium skrev sin enda roman Robotarnas Gud och som sen kom ut postumt efter hans död. Ett fascinerande öde och en otroligt intressant förhistoria till en roman som verkligen stack ut för sin tid och förebådade vår egen - handlingen förlagd till 1975 och romanen skrevs 1932. Upphöjd på sin tid av ett flertal författare och andra men sen bortglömd tills Erik hittade fram till Elfrid när han forskade i Österåsens arkiv, som innehåller flera andra kända konstnärers och författares liv. Som sagt - en kulturgärning av en ung litteraturforskare som också - helt förtjänt - erhöll applåder som en estradör och artist snarare än en föreläsare. Robotarnas Gud finns att läsa på projekt Runebergs hemsida. Erik har nu fått till stånd ett forskningsarkiv för Elfrid Berggren. Om andra - varav flera bortglömda författarskap - finns att läsa på Eriks blogg dagarnasskum.se

Sen missade jag Jennys paneldebatt med Anders Öhman och några till kring vampyrer -ett av mina favoritämnen och även Anna-Lena som blev intervjuad av Anna Holmström Degerman om sin helt underbara bok Min första världssensation (läs min tidigare recension)

Dagens ledsammaste nyhet - författaren Kerstin Thorvall har avlidit. En häftig författare har gått ur tiden.

Men som sagt - man hinner inte allt - och det är väl också meningen. Man får plocka några russin och med det sagt att när kakan är för stor och god så får man njuta av en bit och vara måttlig. Det sa alltid min mamma!

Inga kommentarer: