torsdag 28 januari 2010

TV- och dataspel

Lego Batman - the videogame

Det har tillverkats ett antal spel knutna till lego. Spelen finns till de flesta konsoler. Det är inte särskilt stor skillnad på spelen konsolerna emellan varför denna recension kan kopplas till alla konsoler som spelet är tillgängligt för. ”Legospelen” har hängt med i ett antal år och många har säkerligen tävlat i Lego Racer (ett bilspel) mot sina barn. ”Lego starwars” var dock det första ”legospelet” som kunde kopplas till en känd filmserie. Spelet blev oerhört populärt, bland såväl barn som vuxna då det lanserades, och uppföljaren blev sålunda lika (om än mer) populär än sin föregångare. Därefter kom ”Lego Indiana Jones” och nu senast ”Lego Batman”. För närvarande spelar jag Lego Batman på X-box 360. Jag har lika roligt som när jag spelade ”Lego Starwars” på Wii. Det är ett ständigt klurande, logiskt tänkande och krav på skärpta sinnen uppblandat med irritation då man inte förstår vad som faktiskt skall göras för att klara uppdragen. När man inte begriper innehållet i spelet rekommenderas att ta hjälp av de yngre spelarna. Då min son har övergått till mer avancerade spel än ”lego-spelen” har jag alltid en god väns sjuårige son att rådfråga. Jag har mycket svårt att begripa att denne lille man har klarat av spelen till 100 % samtidigt som jag själv inte verkar ha en chans att fixa detsamma. Spelen utmanar alla sinnen. Tänk logiskt, var smart, var snabb!!! Visst dödar man fienden i legospelen, precis som i många andra spel, men det sker på ett ”gulligare” vis. Legogubbarna trillar ihop i små legohögar för att återuppstå en stund senare. Personligen skulle jag som spelare helst slippa dessa legomotståndare då jag anser att finurligheterna och kraven på spelarens logiska tänkande räcker för en heltäckande spelkänsla. Tilläggas bör även att spelen kan spelas av två spelare samtidigt där ett fungerande samarbete krävs för att nå vidare i äventyret. För de som aldrig har testat TV-spel förut är mitt råd: prova något av legospelen! De kan stundom liknas vid att lösa korsord. Gnugga geniknölarna och kör!

1 kommentar:

Vicky sa...

Välkommen till bloggänget! Vad kul att vi nu utökar med spel av alla de sorter. Vicky