lördag 4 april 2009

Högläsaren av Bernhard Schlink

Jag har läst Högläsaren av Bernhard Schlink, Jag skall fatta mig kort eftersom jag redan skrivit om handlingen i mitt bokval denna gång fast då efter jag sett filmen. Tänk - den är fortfarande lika underbar! Omläsning fungerar utmärkt med bra böcker - det tål att upprepas. När jag såg filmen för ett tag sen (se tidigare betraktelse här http://sexbockerochenfilm.blogspot.com/search/label/Film) och nu läser boken igen så märker jag hur väl filmen följer boken - både i handling, i vissa små detaljer och även i repliker ibland. En välgjord film med andra ord. För att återgå till boken så är den som sagt otroligt välskriven på ett språk som griper tag i läsaren direkt. Berättaren är den nu äldre mannen Michael som minns sin kärlekshistoria med den betydligt äldre Hanna under tidigt sextiotal i Tyskland. Det är en sinnlig historia om närhet, sexuellt uppvaknande, beröring och litteratur - men också en berättelse om dolda hemligheter och att en människas liv bara är hennes - med all glädje, smärta, livsval och minnen - och att kärlek kan överskrida alla gränser och faktiskt påverka hela en människas liv. Fast detta är väl ingen ny sanning. När jag googlar på denne rätt okände författare så ser jag att han skrivit en bok till som översatts till svenska - Kärleksflykter. Den skall jag låna! Ber att få återkomma.

2 kommentarer:

Jenny sa...

nu har jag läst den. jag satt och viftade bort röken från elden, på ett renskinn och frös lite om händerna och fick ont i rumpan och läste stundtals högt för den som iddes lyssna.

det är aldrig försvarbart att "bara följa order". men det är alltid en sorg när den kärlek som var menad att bli inte får finnas.

på tal om illitterata soldater...

Annalena sa...

Har nu läst boken jag med - inte alltför långt ifrån där den utspelar sig (Luxembourg!) - och det är verkligen en bok som stannar. Nästa steg - filmen!