onsdag 31 december 2008

Gott nytt bokår!!

Nähä, det blev inget läsrekord det här året. Men lite har man ju läst i alla fall.


Det klart bästa var Stieg Larsson. Han var outstanding. Jag älskade alla tre böckerna och sörjer att det aldrig blir några fler. Vila i frid.

Johan Theorins Skumtimmen var också en bok som lämnade intryck och väckte tankar långt efteråt. Tack bokcirkeln för att ni kom på att vi skulle läsa den.



Sedan har jag ju fortsatt läsa Roslund & Hellström som är favoriter. Jag älskar allt av dem även om det är ruggigt, skrämmande och allför verklighetsförankrat. Samhället behöver deras storsmockor och mitt politiker jag blir upprörd och peppad för att förändra. De är underbara.
Resten av årets favoriter listar jag bara för annars blir det så långt.
*Anne B. Ragdes serie om tre farbröder från Norge. Underbar, varm och sååå charmig.
*Åsa Anderberg Strollos ungdomsbok Bryta om som handlar om dottern till en psykiskt sjuk mamma. Samma kategori som Roslund & Hellström, samhällskritisk och engagerande. Jättebra.
*Camilla Läckbergs senaste Sjöjungfrun. Den var såå bra, jag läste i ett streck. Det har blivit mycket deckare i år.
* Lena Ollmark och Mats Wänblad Spökskeppet Vallona. En mysrysarbok för mellanstadieelever typ. Passade mig perfekt eftersom jag inte tycker om att bli för skrämd. Den var väldigt lagom.
*John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda var däremot inte alls lagom otäck. När jag lyssnat på den vågade jag inte gå på toa på natten. Den var riktigt ruggig och otäck, men samtidigt tankeväckande och ställer många frågor. Mycket att fundera över.
*Khaled Hosseinis böcker om Afghanistan måste jag ju också nämna. Otroligt bra båda två även om jag gillade Flyga drake lite mer. Ännu ett tack till bokcirkeln.
*Åsa Linderborgs Mig äger ingen var en underbar bok att lyssna till i bilen även om jag ibland skrattade så jag nästan körde i diket. Jag längtade ofta efter att få åka bil själv för att få fortsätta lyssna. Den var så himla varm och kärleksfull. Såå himla himla bra.
Det var väll det. In på det nya året tar jag med mig Tio saker jag hatar med mig själv (tror jag den heter) och Flickorna från Riyhad. Vi hörs nästa år!!
kramar till alla!





Inga kommentarer: