söndag 11 januari 2009

Jag har rest mig .......



Nu är det mitt i natten och jag kan som vanligt inte sova. Vad göra - jo, läsa bloggar! Inte för att de är sömnpiller - tvärtom - de ger snarare inspiration och försvårar insomnandet - men jag är väl knäpp. Har precis rest mig från influensan - igen - det är 39 år sen sist. Jag låg nämligen i Hongkong-influensan 1969. Minns det som igår. Det var julhelg och jag hade 40 graders feber och orkade bara äta såsen till lutfisken.

Ikväll har jag sett en intressant film som Ingrid tipsade om - En ängel vid vårt bord. Den var väldigt gripande. Handlade om författaren Janet Frame från Nya Zeeland. Vilket märkligt liv. Har hennes trilogi här hemma och blir nu sugen på att läsa den igen.




För övrigt har min läsupplevelse denna jul varit Birger Vikströms bok "De lyckliga åren". Min svärson skriver uppsats om honom just nu och skrev också en fin artikel om honom i VK den 22 december till minne av hans dödsdag för 50 år sedan. Ett mycket tragiskt liv - men vilken penna han skrev med, Birger. Tänker på alla oskrivna böcker som han aldrig hann med. Det är för sorgligt.


Jag är helt uppslukad av Västerbottensförfattare just nu. P O Enquists bok "Ett annat liv" var också så fruktansvärt bra. Nyårsafton tillbringade jag förresten i Hjoggböle. Vi åkte skoter till älven och firade med iskall skumpa under en stjärnklar himlapäll medan elden sprakade och
P O:s gröna hus kurade i kölden i det inre av Hjoggböle.
Ser fram emot att träffas på Mekka kring temat "min favorit" - men VAD skall man välja! Gud så svårt! Det måste ju bli ett historiskt axplock - men nyfiken på era val. Nä, nu skall jag släcka och invänta gryningen. Ett tips: ladda ner podradio i lurarna. Det finns massor att välja på. Just nu går jag igenom alla Filosofiska rummet - bra godnattsagor för vetgiriga. Suss gott!

1 kommentar:

barnochungdomsboksbloggen sa...

Att läsa De lyckliga åren och Hjortronlandet är samma sak men med olika perspektiv. Såå bra! /Annika