tisdag 11 augusti 2009

Vinter på Berättargränd av Erika Olofsson Liljedahl

Tänk att bo på Berättargränd! Det gör William. Det är lite speciellt att bo där, husen byggdes en gång av kringresande sagoberättare. Där bor inte så många så William måste gå en stig genom skogen för att komma till skolan. På Berättargränd finns också ett antikvariat som drivs av en trivsam gammal man som heter Johnvid - och i hans bokhyllor finns en stor gammal sagobok som William är särskilt förtjust i.

Det är vinter och snart börjar det långa vinterlovet. En dag märker William att det står en märklig flicka i röd kappa i skogsbrynet. Samtidigt hör han hemska tjut eka bland träden och han hoppas flickan skyndar sig in i något av husen. Men den här flickan är mycket speciell och snart kommer hon att ta med sig William på ett sagolikt och spännande äventyr - djupt in i skogen.


Den här boken gillade jag verkligen. Den är spännande och lagom läskig och en magisk ton vilar över hela berättelsen. Jag kommer att tänka på Den oändliga historien av Michael Ende när jag läste den. Gamla antikvariat, böcker, fantasi och magiska resor. En perfekt högläsningsbok för mörka vintermorgnar i skolan eller hemma på sängkanten från så där 8-9 år.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Tack för tipset! Ligger absolut på min "att-läsa-lista".

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Nu har jag läst den och jag är besviken. Jag efterlyser ett bättre språk. Lättare att läsa tyst, lättare att läsa högt. Själva idén är genial: sagor som löper amok ut i verkligheten. Men en sådan god idé är värd ett bättre språk...

Jenny sa...

Den som är besviken är alltså Jenny Eng, inte Jenny Ek.

Anonym sa...

Hejhej!

Vill bara tipsa om att "sommar på Berättargränd" just har släpts! Tack för att ni bloggade om "Vinter på Berättargränd"
Mvh
Erika

Vicky sa...

Hej Erika! Självklart måste jag läsa även den nya boken. Kul!

Anonym sa...

Skoj! Trevlig helg på dig! /Erika