söndag 6 juli 2008

Bryta om

Jag har idag läst ut Bryta om av Åsa Anderberg Strollo. Vilken bok! Annalena, jag håller verkligen med dig! Början var väl sådär halvtrevande men snart var jag fast och jag tyckte otroligt mycket om den. Och jag tyckte om huvudpersonen, Minna. Och jag tänker på alla barn som går i skolan men har det för taskigt hemma och jag skäms över att vi har mage att ändå ställa krav på dem! För dessa ungar har annat att fundera på, typ att överleva... När jag läst en bok funderar jag också på vem jag skulle vilja stoppa den i händerna på (vilken elev och/eller lärare alltså). Jag kom på flera lärare, men inte en enda elev! Det betyder naturligtvis inte att det här problemet inte finns på vår skola, utan att jag för tillfället inte känner till en elev från ungefär denna bakgrund som dessutom läser böcker.

Först att läsa boken i höst blir i vilket fall elevvårdsteamet tänkte jag mig.

I morgon börjar min semester "på riktigt"!

2 kommentarer:

Jenny sa...

...och jag kommer aldrig aldrig aldrig igen att gorma på en elev som ingen penna har med sig!

Annalena sa...

Jenny - kul att du gillar den! Ja, den får en att undra hur många utsatta ungdomar man har gormat åt ... Förlåt!!