söndag 12 juli 2009

I skuggan av ett brott av Helena Henschen

Som barn minns jag tydligt hur jag och mamma gick på Sandbacka kyrkogård - det måste ha varit efter att jag fyllt 10 år för det var sannolikt min mormors grav vi besökte - och därefter tog en sväng förbi den delen där lite äldre gravar fanns. Vi stannade framför en gravsten och mamma berättade om det fruktansvärda som hänt några för oss närstående för länge sen. En familjetragedi - mord följt av självmord. Jag minns tydligt en av de tanter som var närmast släkt till de drabbade - hon satt nämligen i biljettluckan på en av Umeås dåtida biografer dit jag om söndagarna gick på matiné. Jag tänkte ofta på detta hemska som hänt och några år senare - då jag hunnit bli 14-15 år inträffade ett nytt brutalt familjedrama våra nära grannar hos vilka jag för övrigt fick se de första barnprogrammen på TV innan vi själva skaffade denna nymodighet. Att så mycket ont kunde hända i en familj var en ny och obehaglig erfarenhet och de har kommit att färga några av mina mörkaste minnen från uppväxten.
Det var med dessa två händelser i minnet jag bestämde mig för att läsa I skuggan av ett brott av Helena Henschen. Hon har skrivit en dokumentärt berättad historia i romanform om sin egen familjs tragiska öde - ett brott som alla i släkten lagt locket på. Varsamt försöker hon förstå de bakomliggande orsakerna. Helenas mamma var mördaren Fredrik von Sydows yngre syster och storebroderns brott har traumatiserat och tystat modern hela Helenas liv - själv har hon dock som barn under sin uppväxt bokstavligt talat levt i skuggan av brottet som skedde 1932 (min egen mammas födelseår) och som i pressen och kriminalhistorien kom att gå till handlingarna som "de sydowska morden". Helenas morbror Fredrik mördade sin far - en på den tiden känd politiker, häradshövding och bl a direktör för Arbetsgivarföreningen - samt de två hushållerskor som arbetade i hemmet. Samma dags kväll - efter en middag på en Uppsalarestaurang - sköt han sin hustru (som varit med vid de tre morden) och till sist sig själv.

Det är en spännande och gripande bok - skriven både med utanförblick - med journalistens skarpa öga och med hjälp av tidningslägg - men också med ödmjukhet i intervjuer med släktingar och familjemedlemmar - allt varvat med fiction på en briljant prosa. Den sista resan som Fredrik och hans unga hustru gör med taxi efter morden gör Helena avslutningsvis själv.

Gabriella Håkansson skrev om boken i DN "Som roman betraktad är "I skuggan av ett brott" lysande. Som dokument över ett familjeöde gripande. Och som debutbok, ja, vad ska man säga? Enastående." Håller med på alla punkter.

En annan bok har också skrivits om de kända morden - Von Sydowmordens gåta av Anders Frigell. Morden har också bearbetats för teatern. Helena har själv sett pjäsen - vilket måste ha känts märkligt. Att morden hör till de mer kända på sin tid förstår man då man googlar i ämnet. För övrigt var mars 1932 en omskakande tid - några dagar senare sköt sig tändstickskungen Ivar Kreuger till döds i Paris.




Vill man lyssna till den journalistiska vinkeln av morden kan man lyssna till

3 kommentarer:

Jenny sa...

oh spännande! den läser jag JUST NU. ska läsa den först, lyssna sedan.

Jenny sa...

förresten, du bara klickar på länken när du vill göra en länk- sedan kopierar och klistrar du in den där.

Vicky sa...

Hej hopp! Skulle precis gå in och ändra på superlånga länken (fick ett tips på en annan blogg) när jag såg att du snyggat till den. Tack! Verkligen bra läsväder, eller hur?