onsdag 8 juli 2009

Coraline - en riktig skräckis


Har äntligen semester och det känns nästan overkligt..som för de flesta gissar jag :) Har läst en helt underbart ryslig bok som även är filmaktuell, "Coraline". Som den inbitna skräckfantast jag är så tänkte jag tja, den är säkert spännande och kanske mer för barn i mellanåldern, men icke så.
Det är en suggestivt berättad historia där man upplever flickan Coralines upptäckter in i den andra världen.
Coraline flyttar med sin familj till ett nytt hus, där delar av huset är låst och avsett för andra potentiella hyresgäster. Coraline öppnar en dörr som en dag är igenmurad och en annan dag är det en mörk gång...som leder ja vart då?
Givetvis går Coraline in i gången och befinner sig i familjens kök, men inte riktigt. Mamman och pappan i den andra världen har all tid i världen för henne, i motsats till hennes verkliga föräldrar. Men för att stanna i den världen måste hon göra en operation så att hon ser ut som dem: sy fast knappögon.
Mamman i den andra världen börjar också att bli konstigare och mer skrämmande..." Den andra mamman satt i soffan. Hennes mun var ett enda smalt streck;läpparna var hopknipta. Hon tryckte in ännu en kackerlacka i munnen, och så ännu en, som om hon suttit med en påse chokladrussin i knät."
Och vad händer när Coralines riktiga föräldrar plötsligt hamnar i den andra världen...?
Detta är en "måste-läsa"-bok, en väldigt bra historia som inte riktigt lämnar en efter att det sista bladet är avslutat.
Annars håller jag på med boken "Snömannen", fick den rekommenderad av en kollega, och jag som inte gillar deckare var lite tveksam. Men som sagt, oerhört spännande och nu måste jag bara läsa hans andra böcker också!
Hoppas att ni andra har en riktigt bra semester! Det är så kul att läsa era inlägg på bloggen!

1 kommentar:

Jenny sa...

jojo, jag blev frälst när jag läste den när den kom för några år sedan. jag röstar på den som en bok-och-film-bok (fast det kanske jag redan sagt till dig?)!