lördag 2 maj 2009

Livet

Mitt litterära liv - var tar det vägen?

Jag har rest i veckan. Jag var till Stockholm och satt (för första året) med i en eminent jury som under sommaren kommer att utse "Årets skolbibliotekarie". Det är BonnierCarlsen som står för priset, femtonde året i rad. Nominera säger jag bara, allt finns på deras hemsida!

Det var väldigt intressant att kika in bakom ett stort bokförlags draperier, men vad vore de utan oss läsare?

Jag kom hem på onsdagen och blev ledig. I solens sken, bland lekande barn, har jag läst Jo Nesbös (hur tusan gör man ett norskt ö?) första Harry Hole-roman: Fladdermusmannen. Visst var den spännande. Inte särskilt stilistisk skulle jag vilja säga, men personlig och sådan är viktigt för mig. Jag måste få känna med personerna i boken för att kunna läsa vidare.

Däremot fick han (Jo alt Harry) minuspoäng för att han trillade ner i mans-sluskfällan när det kom till kritan vad gäller kärlek. Dit hade han verkligen inte behövt gå. Kanske blir det en till, om jag kan putta undan irritationen jag kände inför detta. Men om han då går dit så dissar jag resten av serien.

Sådan är jag.

Inga kommentarer: