söndag 24 maj 2009

Bokträff - Tema resor

Vi var 5 stycken som träffades idag söndag 24 maj på café Schmäck mellan sol och regn och pratade om våra böcker kring temat resor. Några kanske skriver mer detaljerat om sina böcker själva. Jag beskriver bara kort vad vi alla pratade om. Det fanns många trådar att ta upp på temat resor.

Jennys böcker (för hon hade två med sig) handlade om två olika kvinnors resa från porrindustri och prostitution till ett "vanligt" liv. Traci Lords Nattens barn och Att älska som en porrstjärna - en sedelärande berättelse av Jenna Jameson. Jag (Vicky) hade läst Flykten från Frank av Herbjörg Wassmo som handlar om en författare som snor sin älskares pengar och ger sig iväg på en resa ut i Europa. Jag tipsade även om Sean Penns fantastiska film Into the wild som ni kan läsa mer om på minabibliotek.se (http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=19969&ptid=0) Den handlar verkligen om såväl en inre som en rent geografisk resa men också på sätt och vis en klassresa - eller snarare en klassflykt. Vi pratade lite generellt om hur bra Sean Penn är och då kan jag även rekommendera en annan artikel jag skrivit på ovanstående eminenta hemsida (http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=19978&ptid=0). Där finns fler bra filmtips.

Anna-Karin hade läst om resor i fantasyn och pratade sig varm om författaren Nick Perumovs fantasy-serie Svärdets väktare där hon nu plöjt första boken - Diamantsvärdet och träsvärdet och jämförde den med Tolkien - fast Perumovs var bättre ansåg hon.
Anna hade gett sig iväg med en pilgrimsresa i litterär form - nämligen Anders Paulruds bok Kärleken till Sofia Karlsson där huvudpersonen - som djupt förälskat sig i en betydligt yngre kvinna ger sig iväg till Santiago de Compostela för att glömma henne. Samtidigt en resa in i en självutlämnande människas (författarens alter ego) innersta. En bok som kanske förebådar Anders Paulruds sista resa i livet i boken Fjärilen i min hjärna.

Helena har haft alldeles för många bokprat för att hinna med att läsa någon temabok så vi avhandlade istället några andra bra böcker om resor; Is och vatten - vatten och is av Maj-Gull Axelsson (om en resa med isbrytare upp i Norra Ishavet), Bruce Chatwins bok I Patagonien och Åter till Patagonien och Karen Blixens böcker från Afrika - t ex Den afrikanska farmen. Det finns många spännande böcker om resande kvinnor. En annan bok jag tänkte läsa till den här träffen är Signe Höjers biografi om Mary Kingsley- forskningsresande i Väst-Afrika. (Till vänster min son Jonathan med sin tjej Camilla i södra Patagonien nära Eldslandet)
Vi enades också om att vandringar till Santiago de Compostela avhandlats i flera böcker under 2000-talet - t ex Agneta Sjödins bok En kvinnas resa där hon inspirerats av Paolo Coelho som också skrivit om samma tripp i boken Pilgrimsresan. På den tiden när Annas mamma företog samma resa var man tvungen att skriva till påven för att få tillåtelse att besöka vissa platser efter rutten. Annat är det idag då Compostela-vandringen blivit en turistattraktion för de som söker något annat än badstrandssemester.

För övrigt reser vi en hel del i jobbet - det räcker långt. En underbar resa till vårens Uppsala har både Anna, jag, Anna-Lena och Jenny gjort nyligen och snart stundar en juniresa till Piteå. Det lilla är gott nog. För att inte tala om den resa till Missenträsk jag och bl a Anna-Lena gjorde en solig lördag förra veckan. Vilken inspirerande tripp i Birger Vikströms och Sara Lidmans spår. Själv skall jag åka kors och tvärs över en medelhavsö senare i juni. Sardinien väntar på mig.
Hilda låter hälsa att hon flaggar för de gamla fina böckerna om ett resande folk - böckerna om den romska flickan Katitzi av Katarina Taikon.
Nästa träff blir den 16 augusti på Schmäck. Kl 15.00. Tema: Afrika

1 kommentar:

Jenny sa...

vicky. du är fantastiskt duktig på att skriva här. själv har jag knappt hunnit uppdatera min egen opretentiösa privata blogg, det har varit ett par veckor utan tid till annat än överlevnad.