lördag 31 januari 2009

Tema Favoriter - Sune Jonsson har vandrat vidare ...........

Litteraturträffen igår var trevlig trots Meccas ombyggnads-strul. Vi fick ju det svåra uppdraget att välja en favorit - vilket i sanning inte var lätt. Själv var jag bara tvungen att välja två - den odödliga dramatiken i Romeo och Julia av min darling Shakespeare - alltid lika aktuell oavsett århundrade och Sara Lidmans böcker om Västerbotten - i synnerhet Hjortronlandet. Men Jenny kommer nog att skriva mer om vår träff så småningom.

Jag vill bara meddela att Sune Jonsson - denna fantastiska fotograf - den allra största och bästa tycker jag - Sara skrev - Sune fotade - mina rötters jord - Västerbotten. Jag älskar hans bilder och den gamle bonden som ömsint utfordrar sin häst pryder huvudplatsen ovanför min soffa (månne det är Didrik med Häst´n?) Sen vill jag med emfas säga - LÄS Sune Jonsson. Bilder från den stora flyttningen är en underbar bok. Jag grät när jag läste inledningstexten - vilket jag gjorde utanför min vän Jims vackra hus i Kittelfjäll. Ett 1800-talshus vid en blomstersluttning som taget direkt ur Sunes 50-tal. Sen läste jag fler av hans böcker. Byn med det blå huset är jättefin.







Annars är alla litterära val alltid svåra. Jag läser just nu ungefär 4 böcker samtidigt och sneglar på 10 till. Ett är säkert - man måste också jobba, äta och sova .......... Vicky

Inga kommentarer: